De kipjes
We hebben gezien dat dieren een zeer positieve uitwerking hebben op de deelnemers. Desgevraagd gaven de kinderen de volgende uitwerkingen aan: *Dieren horen bij mensen, net als planten, samen vormen we een systeem: Dieren, planten en mensen. *Doordat we de kipjes al als ei kennen, kennen ze ons ook, we voelen ons verbonden met de kippen. Net zoals de kippen zich verbonden voelen met ons. *Een andere deelnemer zegt: Ik krijg geen stress als ik voor de kippen zorg, ik kan ze voeren, vasthouden en het hok schoonmaken. Het geeft me veel rust. Het knuffelen van dieren zorgt voor een verlaging van de hartslag, een toename van het gelukshormoon oxytocine en de afname van het stresshormoon cortisol. *De dieren moeten structureel verzorgd worden, daar krijgen we veel voor terug; aandacht, vertrouwen, eieren op den duur. Structuur zorgt voor regelmaat in de dag, iets waar onze veelal autistische kinderen, veel behoefte aan hebben. *Door met dieren om te gaan leren de deelnemers sociale vaardigheden die ze op een andere manier niet kunnen leren. Dieren spiegelen het gedrag van de kinderen, als een kind ruw is, zullen de kippen zich daarvan distantiëren, andersom zijn ze aan-, en afhankelijk als ze zorg en een vertrouwde veiligheid voelen. De deelnemers voelen dit aan waardoor hun zelfbeeld positiever wordt, hun gevoel voor eigenwaarde stijgt en het zelfvertrouwen toeneemt. De dieren brengen het beste naar boven in mensen. Ze helpen verbinding te krijgen met onszelf, waardoor je ook verbinding krijgt met anderen.*Doordat de betrokkenheid zo groot is bij de omgang met dieren, binden we nieuw publiek aan onze projecten. Gezinnen zullen langskomen om ook bij de kipjes te mogen kijken en eieren te rapen. Dit is wat kinderen onthouden en waarvoor ze een volgende keer terug zullen willen komen. Denk ook aan de vertederende factor die kuikens hebben i.c.m. met social media.
Doel van dit project:
Door kinderen/vrijwilligers met kipjes te laten werken leren ze zichzelf beter kennen. Ze zijn in staat de verbinding met de dieren aan te gaan, waardoor ze geholpen worden in het maken van de verbinding met anderen (socialisatie).
We willen starten met een aantal lessen over de voortplanting van vogels (we hebben nestkasten gebouwd, die nu in de boomgaard hangen). Vervolgens willen we kippeneieren in de broedmachine leggen, laten uitbroeden (met lessen), en de dieren laten verzorgen/mee laten spelen/knuffelen. Doordat we de eieren zelf uitbroeden zullen de kippen zeer tam zijn. (zeker als je bepaalde sociale soorten kiest als de Sussex kriel en de Barnevelders).
Wat levert het project op:
Succeservaringen bij de deelnemers. Ze zien dat als ze de dieren goed verzorgen, ze er een hoop voor terugkrijgen. Bovendien spiegelen dieren het gedrag waardoor de deelnemers zich bewust worden van hun eigen gedrag. Er zijn kinderen voor wie het al een hele overwinning is om een kip op te pakken, of te voeren. Een volgende keer doen ze dat dan met meer vertrouwen. Zo bouwen de kinderen hun zelfvertrouwen op. Deze kippen zullen niet alleen voor onze vaste deelnemers een aanwinst zijn, ook de bezoekers van de Pluktuin kunnen genieten van deze dieren. Eventueel kunnen we een activiteit aan onze producten toevoegen: raap je eigen eieren.
Buiten dit sociale doel is het natuurlijk zo dat kippen prima grondbewerkers zijn, ze vreten de schadelijke insecten weg, houden de grond luchtig en zorgen voor bemesting. Het is noodzakelijk om de kippen in een veilige ren te houden; onze vorige kippen zijn op brute wijze afgeslacht door (waarschijnlijk) een bunzing.
Mede mogelijk gemaakt door: Zelf doen in groen/ de Groene motor, provincie Zuid-Holland.
Helpen?
Voor dit project zijn wij nog op zoek naar financiële middelen/vrijwilligers die het leuk vinden om mee te denken, aan te leggen en te onderhouden. Ondersteuning is zinvol omdat het een mooi afgebakend project vormt.